לא אחת אנו נתקלים בעולם העסקים והשיווק במונח 'מותג'. אף על פי שרבים עושים בו שימוש, ההבנה באשר לבניית מותגים אינה נחלתם של רבים, מכיוון שמלאכת המחשבת שעומדת מאחורי בניית המותג מורכבת ממרכיבים פסיכולוגיים, קריאטיביים, שיווקיים ועוד.
בואו נבחן זאת לעומק.
מהו מותג
מותג הוא האופן שבו מוצר, חברה או אדם נתפסים בעיני מי שחווה אותם. זה הרבה יותר מסלוגן, לוגו או שם קליט, כי המותג מכיל בתוכו ערכים, תחושות ומסרים שונים. בואו נבחן את אחד המותגים הגדולים והמצליחים בעולם – אפל.
המותג הוא לא הטלפונים הניידים והמחשבים, וגם לא יתר הגאדג'טים והאביזרים המדליקים שרבים לא רואים את חייהם בלעדיהם. זה גם לא הלוגו המוכר שהפך לסימן היכר בינלאומי, וגם לא מודעות הפרסום.
למעשה, המותג של אפל הוא לא שום דבר שניתן להחזיק, לשמוע או לגעת בו. הסיבה לכך היא שהמותגים מתקיימים במוחם של החווים אותם – עובדים, משקיעים, כלי תקשורת, ובעיקר צרכנים.
מהו הערך העסקי של המותג?
מותגים מהווים כלי עסקי שמניע החזר ROI מדיד. אף על פי שהמותג של אפל אינו מוחשי, הוא עדיים הנכס היקר ביותר שלה, מכיוון שללא האופן שבו המותג נתפס בעיני הצרכנים שלה, היא עלולה לאבד מערכה.
למעשה, המותג הוא הסיבה שהצרכנים צורכים את מוצרי החברה ושומרים לה נאמנות. חשבו על זה, אפל יכולה לייצר מחשבים רבים, אך ללא הסמל של התפוח, סביר להניח שאף אחד לא יקנה אותם, בטח שלא במחיר שאפל דורשת עבורם.
הסיבה לכך היא, שהמותג מהווה הבטחה.
מהם האלמנטים שמרכיבים את המותג?
- מצפן המותג
סיכום האמיתות הבסיסיות של המותג, שהן תוצאת העבודה שנעשתה בשלב בניית אסטרטגיית המותג, כולל מחקר ומיצוב. הוא מורכב מחזון, משימה, ערכים ויעדים אסטרטגיים.
- ארכיטיפ המותג
על ידי זיהוי הארכיטיפ שהמותג מגלם ניתן לספר סיפור רב עוצמה על המותג, כזה שיהדהד עם הקהל במושגים שהם מכירים באופן טבעי. זה המפתח ליצירת חוויה אנושית, עמוקה ואותנטית.
- אישיות המותג
ספקטרום ייחודי של מאפיינים והתנהגויות ייחודיים למותג. האישיות שלו מתארת את האופן בו המותג היה נראה ונשמע אילו היה זה אדם, והיא הסיבה שהוא ניתן לזיהוי על ידי לקוחות נאמנים. אישיות המותג היא למעשה הבסיס ליחסים האישיים שהצרכנים יוצרים איתו.
- יתרון תחרותי
זהו הדבר שהמותג עושה טוב יותר מכל אחד אחר. הגדרת יתרון תחרותי בר קיימא הנה קריטית לכל עסק שרוצה לבדל את עצמו ממתחריו. הגישה הטובה ביותר לעשות זאת היא פיתוח מסגרת שלוקחת בחשבון את הערך הייחודי של העסק, הלקוחות שהוא משרת והתחרות שמולה הוא מתמודד.
- הבטחת המותג
הבטחת המותג היא ההתחייבות החגיגית שנותנים לקהל היעד. דוגמה להבטחה של מותג היא הבטיחות של יצרנית הרכבים וולוו. החלק הכי חשוב בהבטחת המותג הוא, שהיא חייבת להתממש כל הזמן.
- זהות ויזואלית
הזהות הויזואלית של המותג היא המערכת המשולבת של אלמנטים חזותיים שמסייעים להבחין בו. היא כוללת את הלוגו, ערכת הצבעים, הטיפוגרפיה ועוד. זהות חזותית יעילה תגלם את כל מאפייני המותג, כולל מצפן המותג, אישיותו, ההבטחה והארכיטיפ.
- זהות מילולית
זהות מילולית היא מערכת המילים והמסרים המילוליים שמבדילים את המותג ממתחריו ומאפשרים לקהל לזהות אותו. היא כוללת את הסלוגן, קול המותג, סיפור המותג והקופירייטינג. זהותו המילולית של המותג מאנישה אותו ומאפשרת לקהל לזהותו מייד.
לסיכום
כאשר מבינים מהו מותג, כיצד הוא נוצר ומה התשואות שנובעות מההשקעה בו, ניכר כי בניית מותג איכותי חיונית ומהווה כוח אדיר לעסק. מיתוג משלם דיבידנדים לאורך חיי החברה שלך, ומאפשר לעסק למשוך לקוחות טובים יותר בעלויות שיווק נמוכות יותר, כל זאת תוך פיקוח על מחירים גבוהים יותר.
מותג חזק מבטיח מכירות חלקות יותר ויותר נאמנות מצד הלקוחות של העסק. בסופו של יום, עם זאת, המותג הוא הדרך בה העולם תופס את העסק, ומה יכולה להיות השקעה חכמה יותר מעיצוב תפיסה זו?